BIJZONDER HOOGLERAAR OP DE WIM CROUWEL LEERSTOEL AAN DE UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM
In 2021 werd Dr. Alice Twemlow benoemd tot bijzonder hoogleraar/Wim Crouwel Leerstoel in de Geschiedenis, Theorie en Sociologie van Grafisch Ontwerp en Visuele Cultuur aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam.
Deze nieuwe positie, de 'Wim Crouwel Leerstoel', is ingesteld door het Wim Crouwel Instituut (WCI), een stichting die zich inzet om het rijke erfgoed van de Nederlandse grafische vormgeving breed toegankelijk te maken voor onderzoek en onderwijs. Dr. Twemlow blijft verbonden aan de Haagse Hogeschool voor de Kunsten (KABK).
Dr. Alice Twemlow wordt internationaal erkend voor haar werk als wetenschapper, docent en criticus en haar actieve betrokkenheid bij vele aspecten van de hedendaagse ontwerpcultuur. Haar historisch onderzoek richt zich op designkritiek, afval en de consumptie van grafisch ontwerp. Ze onderzoekt ook de relatie tussen design en tijd, experimenteel publiceren, kritisch en speculatief design en de aard van design en artistiek onderzoek en methodologieën.
Ze is momenteel Research Professor (Lector) aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag, waar ze het onderzoeksproject 'Design and the Deep Future' leidt. Daarvoor was ze hoofd van de Master Design Curating & Writing aan de Design Academy Eindhoven. En daarvoor richtte ze een MA in Design Research, Writing & Criticism op aan de School of Visual Arts in New York.
Fotograaf: Kirsten van Santen
De leerstoel Wim Crouwel maakt deel uit van de leerstoelgroep Boekenstudies van de Faculteit der Geesteswetenschappen (UvA). Twemlow draagt daar bij aan het onderwijsaanbod met lezingen en seminars over de geschiedenis, theorie en sociologie van grafisch ontwerp en visuele cultuur, beschikbaar voor alle masterstudenten. Ook begeleidt zij studenten Boekwetenschap die ervoor kiezen zich te specialiseren in grafisch ontwerp en dit traject volgen tot aan hun afstuderen. Daarnaast begeleidt Twemlow promovendi, doet en verspreidt ze haar eigen onderzoek met betrekking tot de grafisch ontwerpcollecties en vertegenwoordigt ze het lectoraat in internationale onderzoeksnetwerken.
Twemlow doceert het vak ' Re-reading the Graphic Design Archive, Re-framing the Graphic Design Collection'aan de Universiteit van Amsterdam, dat in 2024 weer van start gaat. Onderzoek van dit college wordt binnenkort op deze pagina gepubliceerd. Meer weten? Neem contact met ons op.
De leerstoel is van groot belang voor het Wim Crouwel Instituut, omdat tot op heden in Nederland de geschiedenis, theorie en sociologie van grafisch ontwerp en visuele cultuur onvoldoende vertegenwoordigd zijn als onderwerpen van wetenschappelijk onderzoek op universitair niveau. In de voetsporen van zijn naamgever, de baanbrekende Nederlandse ontwerper Wim Crouwel, wil het Wim Crouwel Instituut rigoureus academisch onderzoek naar grafisch ontwerp stimuleren en daarmee de zichtbaarheid en relevantie van deze discipline in Nederland en internationaal vergroten.
De leerstoel is tot stand gekomen in samenwerking met de Faculteit der Geesteswetenschappen en Allard Pierson van de Universiteit van Amsterdam en het Stedelijk Museum Amsterdam. De grafisch ontwerpcollecties van beide instellingen zullen in het kader van deze leerstoel veelvuldig worden gebruikt voor onderwijs- en onderzoeksdoeleinden.
De leerstoel is mogelijk gemaakt door financiële bijdragen van het Algemeen Fonds voor de Grafische Industrie en het Pictoright Fonds. De Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) ondersteunt de leerstoel van harte.
Inaugurele lezing door prof. dr. Alice Twemlow
Donderdag 1 december 2022, 16:30-18:30 uur
Op 1 december vindt de oratie van Dr. Alice Twemlow plaats, bijzonder hoogleraar Geschiedenis, theorie en sociologie van grafische vormgeving en visuele cultuur aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam.
De lezing maakt deel uit van de voorbereiding van een onderzoeksproject dat een beter begrip nastreeft van de rol van designgeschiedenis speelt in de relatie tussen grafisch ontwerpen als erfgoed; en grafisch ontwerpen als hedendaagse beroepspraktijk. Daarbij komen perspectieven en standpunten aan de orde, die zijn ontleend aan de decoloniale esthetiek en intersectioneel feminisme. Deze perspectieven en standpunten worden gebruikt om vooroordelen en onevenwichtigheden in het behoud van cultureel erfgoed in het algemeen te bevragen; en het grafisch ontwerparchief in het bijzonder.
Onder verwijzing naar Saidiya Hartmans 'Notie van kritische fabulatie' en Rolando Vázquez' pleidooi voor praktijken van luisteren en relationaliteit, wil het project een aantal manieren voorstellen waarop de designhistoricus, als de beoogde consument van een archief, kritisch kan ingrijpen in de mechanismen van verzamelen en beschrijven, en zo kan deelnemen aan de collectieve inspanning om sommige van de normatieve veronderstellingen die rond het archief zijn ontstaan, op losse schroeven te zetten.
In samenwerking met studenten, promovendi en collega's aan de UvA hoopt professor Twemlow dat er meer rechtvaardige en inclusieve paden kunnen worden bewandeld tussen het verleden, het heden en de toekomst van de grafische ontwerppraktijk en haar cultuurhistorische interpretaties.
De lezing wordt gevolgd door een Q&A en een borrel. Vervolgens wordt u uitgenodigd voor de 2022 editie van 'It's All Graphic' van het Wim Crouwel Instituut, gehouden in Pakhuis de Zwijger, en gewijd aan een verkenning van de rol van grafisch ontwerp in het problematiseren van het archief.
RSVP: info@wimcrouwelinstituut.nl
Locatie: Aula, Universiteit van Amsterdam, Singel 411, Amsterdam